De eerste week van een nieuw jaar ga ik op zoek naar de voorspellingen van trends en hypes. Ik vind het hartstikke interessant en leuk om te lezen wat de verwachting is in voedingsland. Welke nieuwe trends en hypes gaan we in 2019 zien? Ik ging op zoek…

Plantaardig eten was al heel populair, maar schijnt in 2019 nóg stoerder te worden. Vooral de paddenstoel ofwel ‘Shroom’ genoemd (afkorting van het Engelse mushroom), ga je steeds meer zien. En dan wordt niet alleen de gewone champignon bedoelt, maar ook de shiitake, enoki, portobello’s en de nog onbekende maitake en eryngii.

Vega, vegan, flexitarier… allemaal super hip en schijnt in 2019 ook populairder te worden. Er komen steeds meer vegetarische opties op de markt en dus moet het vegaschap in de supermarkt worden uitgebreid. En dat geldt niet alleen voor vlees, ook noten en peulvruchten worden het komende jaar nog geliefder.

Hennep schijnt het nieuwe superfood te worden, waarschijnlijk door legalisering in Amerika. Niet door de ontspannende factoren, maar vooral omdat de plant hartstikke gezond is. Hennep bevat een hoge concentratie eiwitten en mineralen. Eiwitrijk en ontspannend.. win-win situatie, toch?

Wat ikzelf een hele belangrijke vind en waarin de consument steeds meer interesse heeft (gelukkig), is het bewuster omgaan met producten. Boodschappen doen bij de specialist, in plaats van een supermarkt bijvoorbeeld of een bezoekje aan de boer om te zien hoe het product wat je koopt is behandeld. Bewustwording en gedragsverandering; in mijn ogen de sleutel tot je eigen succes.